[ 4 berichten ] 
 Titel: Instellingen shutterspeed (voor lightpainting) met een Nikon
Ongelezen berichtGeplaatst: 31 Okt 2010 18:29 
 Profiel
Hallo,

Nog een snel vraagje van mij: ik wil vanavond wat gaan testen met lightpainting, maar ik krijg mijn shutterspeed nog niet omhoog. Simpelweg omdat ik nog niet snap hoe dat moet!

Is er iemand met een D80 die weet op welke modus ik de camera moet zetten en wat ik vervolgens moet doen? Ik kan het onder menu niet vinden (krijg hem wel omlaag maar niet omhoog!)

Thanks!

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 31 Okt 2010 18:40 
 WWW  Profiel
je sluitertijd omhoog met lightpainting? :S:S
Je bedoelt dat je met een zaklamp oid gaat schijnen waardoor er lijnen ontstaan?
Daarvoor heb je een lange sluitertijd nodig,pakweg 8 seconden oid.
Je moet naar de sluitertijdvoorkeuze stand gaan (Tv bij Canon,Nikon weet ik zo vlug niet) en de sluitertijd op 8 seconde zetten (vaak aangegeven met 8") Vervolgens ga je schijnen met de lamp in de lens,en als de cmaera klaar is met opnemen en opslaan,an je kijken of er iets moet worden aangepast aan de belichting (te donker,langere sluitertijd,te licht,kortere sluitertijd)

Succes!
http://www.flickr.com/photos/mphotography1993/
Digitaal: Canon 60D, Tamron 17-50 F2.8, Canon 50mm f1.8 II, Canon 70-300 F4-5.6 IS USM, Canon 580 EX II
Analoog: Pentax P-30T, Pentax ME Super, Tokina 28mm f2.8, Pentax 50mm f1.7.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 31 Okt 2010 19:57 
 WWW  Profiel
Nee, je moet niet naar sluitertijdvoorkeuze gaan maar naar manueel. En dan je sluiter op veel seconden zetten.
Begin nu eens met het doorlezen van je handleiding, daarin vind je het antwoord eerder en met minder ironie dan op een website als deze.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 31 Okt 2010 20:58 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
Hugo, in je andere topic heb ik al een stukje uitleg gegeven over het diafragma en de sluitertijden. Je kunt een camera niet instellen met een reeks waarden uit een boekje of van het internet en dan verwachten dat er foto's uitrollen zoals je die op het internet ziet.

Verdiep je eerst eens in de basiskennis en ga van daaruit experimenteren. Dit topic gaat op slot.
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you
(J. Clarkson)

5D II,5D, 35, 50, 85, 100, 300, 17-40, 24-105, 70-200, 1.4x

Licht Donker  
.
Forumindex » Belangrijke zaken » Tips en Truuks
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Dit onderwerp is gesloten. Je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe reacties plaatsen.    [ 4 berichten ] 

Grijswaarden