[ 9 berichten ] 
 Titel: Concertfotografie met een D80, welke instellingen?
Ongelezen berichtGeplaatst: 30 Okt 2010 23:45 
 Profiel
Hoi iedereen,

Het spijt me als ik deze vraag in het verkeerde topic stel maar dit leek me wel een vrij ideale plek!

Ik ben pas net begonnen met fotografie en snap nog niet heel erg veel van mijn camera (een Nikon D80 met een 15-135mm Canon lens). Ik ga ergens deze week naar een concert en wil daar graag plaatjes schieten (heb accreditatie). Ik heb thuis wat geoefend met de camera op stand P, flits uit en een auto ISO van max 1600.

Is er toevallig iemand die ook een D80 heeft die veel concerten bezoekt? Iemand die mij wat duidelijker kan maken hoe ik de camera precies in moet stellen (weet nog niet precies hoe ik de sluitertijd kan beïnvloeden, heb hem nu op 1/25 staan maar dat moet veel lager. Ik kom er alleen niet goed achter hoe en wat).

Als er iemand is die de camera al wel snapt, wil diegene mij dan een PM sturen? Onwijs bedankt!

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 30 Okt 2010 23:53 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Lees je ergens in. Doe je best en leer van het falen.
Aperture-priority en spot-meting op het gezicht is altijd een mooi punt om mee te beginnen (als beginner).

En verder kan het geen kwaad om je hier en daar in te lezen.
Plaats 'ik vind' voor alles wat ik zeg.
[Mijn Blog] -- [Mijn flickr]

Licht Donker  
.
 Titel: Re: [Verzamel] Concertfotografie Deel 7
Ongelezen berichtGeplaatst: 31 Okt 2010 00:10 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
HugoD schreef:

Hoi iedereen,

Het spijt me als ik deze vraag in het verkeerde topic stel maar dit leek me wel een vrij ideale plek!

Ik ben pas net begonnen met fotografie en snap nog niet heel erg veel van mijn camera (een Nikon D80 met een 15-135mm Canon lens). Ik ga ergens deze week naar een concert en wil daar graag plaatjes schieten (heb accreditatie). Ik heb thuis wat geoefend met de camera op stand P, flits uit en een auto ISO van max 1600.

Is er toevallig iemand die ook een D80 heeft die veel concerten bezoekt? Iemand die mij wat duidelijker kan maken hoe ik de camera precies in moet stellen (weet nog niet precies hoe ik de sluitertijd kan beïnvloeden, heb hem nu op 1/25 staan maar dat moet veel lager. Ik kom er alleen niet goed achter hoe en wat).

Als er iemand is die de camera al wel snapt, wil diegene mij dan een PM sturen? Onwijs bedankt!

De D80 heeft een CCD sensor dus op ISO 1600 zal je vrij veel ruis krijgen. Je kan de camera beter op de M stand zetten, vanaf 1/40 moet het dan wel lukken.

Wat ik niet begrijp: een Canon objectief op een Nikon camera?
Nikon D7000 || Nikkor 24-70 2.8 || 70-200 2.8 VR II || Nikkor 50mm 1.8|| Namix.nl || mdv-fotografie.nl || De Groot Evenementen

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 31 Okt 2010 09:10 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik heb vroeger ook met een D80 concerten gedaan. Maximaal ISO 1600 en afhankelijk van het licht sluitertijd instellen tussen 1/60 en 1/100. En het liefst met een 1.8 lens (50 mm is ideaal hiervoor)
Flickr!
Nikon 2 x D300, Nikon 50mm AF 1.8, Nikon AF-S 17-55 F2.8 , Σ 70-200 2.8 EX APO HSM, Nikon SB-600[/i][/b]

Licht Donker  
.
 Titel: Re: [Verzamel] Concertfotografie Deel 7
Ongelezen berichtGeplaatst: 31 Okt 2010 09:23 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
1/40 is veel te laag. Draai zelf meestal op sluitertijdvoorkeuze, dat is de S op je draaiding linksboven en heb 'm dan vast op 1/80 meestal, bij bandjes met wat meer actie 1/125 of soms 1/200. Heb jaren geschoten met een D200 en die heeft dezelfde sensor als een D80, en dat is, naar mijn mening, prima te doen op 1600 iso.

Het voordeel van S (sluitertijd voorkeuze) is dat je altijd je momenten bevroren hebt. Als je een bulk licht krijgt gaat 't diafragma dicht wat tot meer scherptediepte lijdt wat je misschien niet altijd wil.

Als je heel erg regelmatig licht hebt, of heel veel tegenlicht of iets specifieks wil dan kun je 'm beter op M zetten. Diaframa wijd open en kijken waar je de beste belichting hebt met welke iso en sluitertijd, wel zorgen dat je niet bewogen foto's krijgt. Alles onder de 1/60 is niet vanuit losse hand te doen. Sowieso is 't eigenlijk beter om te beginnen op M omdat je daar 't meeste van leert.

Op A zet ik 'm ook wel 's, maar als je dan wat minder licht hebt gaat de camera langer belichten met bewegingsonscherpte als gevolg. Vind ik zelf onprettig bij concerten, maar sommigen zweren bij deze instellingen omdat je altijd een mooie achtergrond onscherpte hebt. De A stand gebruik ik dus ook eigenlijk alleen bij reportages buiten waarbij er genoeg licht is en ik m'n scherptediepte onder controle wil houden.

De P staat voor Prima op vakantie.

Verder kun je op zat plekken jezelf inlezen over deze zaken als je er wat dieper op in wil gaan. En je leert verreweg het meeste van proberen en falen. En dat zul je in 't begin ook 't meeste doen.

Verder ben ik 't eens met jbazelmans dat je als je begint, het een hele goede keuze is om een 50mm 1.8 of 1.4 te kopen als je 't leuk vind om concerten te schieten. Kitlenzen zijn hier niet heel erg voor geschikt.

Maar ik ben dan ook wel echt enorm benieuwd waarom je een Canon lens op een Nikon camera hebt zitten?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 31 Okt 2010 10:43 
Gebruikers-avatar
Moderator
 Profiel
Bovenstaand stukje afgesplitst uit het concertfotografie topic :)
Long ago, it must be, I have a photograph
Preserve your memories, they're all that's left you

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 31 Okt 2010 11:20 
 Profiel
Bedankt alvast voor de tips! Ik heb trouwens helemaal geen Canon lens, verkeerde opgeschreven. Deze zit erop: http://www.letsgodigital.org/nl/9460/ni ... kkor_lens/

Begrijp is goed dat deze een snelheid heeft van f3,5? Dat is te langzaam toch?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 31 Okt 2010 12:43 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
Hugo,

Ik denk dat je iets te snel probeert alles onder de knie te krijgen, het is namelijk niet zo dat je de camera in een bepaalde stand zet en vervolgens alle concert foto's lukken. Ook de lens is niet per definitie te langzaam. Voor fotografie zijn er kort door de bocht drie belangrijke waarden die je foto bepalen, je diafragma, je sluitertijd en je ISO waarde (gevoeligheid).

Wanneer je diafragma niet groot genoeg is valt er niet voldoende licht op de sensor of de film waardoor de sluitertijd langer wordt of je iso waarde omhoog moet. Beide hebben hun eigen nadeel, een hogere iso waarde resulteerd in ruis in je foto's. Een langere sluitertijd zorgt voor bewogen beelden doordat je de camera niet lang genoeg stil kunt houden of doordat het onderwerp beweegt.

Je diafragma bepaalt naast de hoeveelheid licht ook welk deel van je foto scherp wordt. Een lens met een groot diafragma (laag getal) heeft maar een beperkt scherpte gebied (ook wel DOF genoemd) een groter getal betekend een groter scherpte gebied.

De waarde f3.5 van jouw lens slaat op de maximale diafragma opening in de uiterste groothoek stand (het meest weide blikveld) in de telestand heeft deze lens een maximale diafragma opening f5.6 het is dus zeker niet de meest lichtgevoelige lens.

Een uitvoerige uitleg met de verhoudingen tussen diafragma en sluitertijd kun je vinden op deze pagina van Wim Wiskerke.
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you
(J. Clarkson)

5D II,5D, 35, 50, 85, 100, 300, 17-40, 24-105, 70-200, 1.4x

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 31 Okt 2010 22:07 
 Profiel
Hoi Ruben,

Bedankt voor je reactie. Ik ben bezig met inlezen en heb een groot deel al enigszins door, maar de beste manier om iets te leren is voor mij altijd door er lekker mee bezig te gaan. Op het moment dat ik de basisinstellingen weet ga ik lekker tweaken en dan zien we wel. Gaat tot nu toe vrij aardig. Zo ook in mijn andere topic, over lightpainting. Die foto's zijn echt beter geworden over de koers van de avond! De echt mooie foto's komen nog wel. Daar is totaal geen haast bij!

Nogmaals bedankt!

Licht Donker  
.
Forumindex » Belangrijke zaken » Tips en Truuks
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 9 berichten ] 

Grijswaarden