[ 14 berichten ] 
 Titel: Schaduwen, ik kom er niet meer uit..
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Okt 2010 16:40 
 Profiel
Na vanalles geprobeerd te hebben maar nogsteeds niet de jusite opstelling te hebben gevonden waag ik me er toch aan het hier te gaan vragen.

Ik vind niet dat een foto schaduwloos moet zijn, maar mijn foto's bevatten imo teveel schaduw. Zowel naast als achter het model.
Schaduw alleen onder het model vind ik prima maar het lukt mij maar niet.
Bijvoorbeeld bij deze foto, teveel schaduw aan beide kanten.
Afbeelding

Ik heb 2 softbox + flitsers tot mijn beschikking welke ong. 1 meter hoog staan en een beetje naar beneden gericht.
Eén staat schuin linksvoor en de achter schuin rechtsvoor.

Wie heeft de ultieme tip om dit te voorkomen of eventueel een foto van een goede opstelling?

Alvast bedankt. :)

Canon 500D | Canon 350D | 18-55mm IS | 55-200mm f4.5 - 5.6 II USM

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Okt 2010 16:43 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
De ultieme tip om dit te voorkomen is natuurlijk de kat weghalen...

Zonder dollen, de schadus blijf je (in meer of mindere mate) houden zolang je niet je achtergrond uit licht. Hiervoor heb je niet eens per se een lamp nodig maar met 2 reflectieschermpjes kun je al aardig wat doen.
36x24 4x5

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Okt 2010 17:16 
 Profiel
Ik snap dat je je foto nooit helemaal schaduwloos zal krijgen met 2 softboxen maar ik zou wel gewoon graag de sterk aanwezige schaduwen naast het model wegwillen.

En de reflexie schermen, die zou ik dan schuin achter het model moeten zetten, één schuin links, één schuin rechts?

Laatst gewijzigd door Chartou op 29 Okt 2010 17:39, in totaal 1 keer gewijzigd.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Okt 2010 17:22 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
ja, dit idee dus:

Afbeelding

Het is natuurlijk wel even spelen met de hoek waruit je het licht laat komen, je wilt geen tangverlichting zien maar een egale belichting denk ik.
36x24 4x5

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Okt 2010 17:38 
 Profiel
Inderdaad, alvast bedankt. Ik ga het eens proberen! :)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Okt 2010 17:46 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
2 grote stukken witte karton voldoen denk ik al
36x24 4x5

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Okt 2010 17:49 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Met een zwarte achtergrond wil je toch juist zo min mogelijk licht op je achtergrond, of niet? Of anders een witte achtergrond nemen.
| Canon | Bronica | Polaroid |  |

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Okt 2010 18:10 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik wil alleen even zeggen dat ik je titel geweldig vind.
Sluit de mond meer, en de ogen minder.
Ik verken(de) Utrecht. en meer
Learning new photographic techniques

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 29 Okt 2010 18:56 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Nog 2 tips van een ervaringsdeskundige wat betreft katten:
- Op ooghoogte fotograferen en niet van boven (komt de kat sowieso al anders in beeld, maar voordeel is ook dat de schaduwen op de grond minder opvallen)
- Kat zo ver mogelijk van de achtergrond af (dan valt de schaduw op de grond en niet tegen op de 'muur' omhoog, zeker i.c.m. het eerste punt zullen de schaduwen dan veel minder opvallen)

Maar onderschat een zwarte achtergrond niet! De belichting komt hierbij veel nauwer dan met een lichte achtergrond. Zoals Dizono al zei, een reflectiescherm (of lamp) van achteren werkt vaak erg goed. Bij een zwarte achtergrond gebruik ik altijd 3 lichtbronnen: 2 studiolampen met softboxen van voren en een SB600 met plu van achteren (SB600 triggeren met een Ebay-setje en de studioflitsers flitsen als slave mee).

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 30 Okt 2010 10:08 
 Profiel
harryprog schreef:

Maar onderschat een zwarte achtergrond niet! De belichting komt hierbij veel nauwer dan met een lichte achtergrond. Zoals Dizono al zei, een reflectiescherm (of lamp) van achteren werkt vaak erg goed. Bij een zwarte achtergrond gebruik ik altijd 3 lichtbronnen: 2 studiolampen met softboxen van voren en een SB600 met plu van achteren (SB600 triggeren met een Ebay-setje en de studioflitsers flitsen als slave mee).

En bounce je dan of schiet je er doorheen?

MarkGrob schreef:

Met een zwarte achtergrond wil je toch juist zo min mogelijk licht op je achtergrond, of niet? Of anders een witte achtergrond nemen.

Achtergrond is Charcoal. ;)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 31 Okt 2010 10:23 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
[zijstap]voor lichtopstellingen: http://www.lightingdiagrams.com/Creator [/zijstap]
Ana loog toen ze zei dat ze de Digi taalbarrière kon doorbreken.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Schaduwen, ik kom er niet meer uit..
Ongelezen berichtGeplaatst: 31 Okt 2010 13:27 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
[moderator] de [] tags zijn niet echt nodig, gewoon antwoord geven is ook prima Paul [/moderator]
Men hoeft niet naar het verleden terug te gaan om fouten goed te maken, daar is het heden voor.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 31 Okt 2010 21:28 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Chartou schreef:

En bounce je dan of schiet je er doorheen?

Er doorheen.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 31 Okt 2010 22:28 
 WWW  Profiel
je gebruikt 2 softboxen die ook vrijwel even hard staan. Dus krijg je ook 2 schaduwen, logisch toch! Gebruik 1 softbox iets hoger dan ooghoogte. Je schaduwen vallen dan op een natuurlijke manier iets naar beneden, daglicht komt ook van boven tenslotte. Wordt de donkere kant je te donker, dan zet je de andere softbox op een laag standpunt iets omhoog schijnend. Zet hem pakweg 1,7 stop zachter dan je hoofdlicht. Je zal dan nauwelijks of geen 2e schaduw op de grond krijgen en toch je schaduwen op de kat ophelderen. Enige schaduw op de kat wil je overhouden om diepte te suggereren. Zet verder je kat een behoorlijk stuk van de achtergrond af. Evt nog een licht van achter en boven op de kop/rug van de kat en hij komt mooi los....

Licht Donker  
.
Forumindex » Belangrijke zaken » Tips en Truuks
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 14 berichten ] 

Grijswaarden