[ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Titel: Re: Fotografie FAQ (het vervolg)
Ongelezen berichtGeplaatst: 24 Apr 2009 07:57 
 Profiel
HugoArts schreef:

Is het niet een optie om mensen meer te laten doen met deze FAQ? Een soort inburgeringscursus voor DPZ. Wat vragen erover maken, desnoods letterlijk uit de tekst laten komen. Dan weet je in ieder geval of je te maken hebt met een gebruiker die er moeite voor doet. Een minimaal deel van de kennis zal dan vanzelf overslaan op de nieuwe gebruiker.

Aan de ene kant ook weer direct heel slecht natuurlijk. Want een goede fotograaf hoeft natuurlijk niets te snappen van deze technische achtergrond, en toch goede foto's schieten. Combinatie maken? Gulde snede, dat soort dingen toevoegen en als introtest laten maken..

Ik opper maar :fluit:

Dat was ook mijn eerste gedachte toen ik dit topic opende. Is het geen idee om dit in een DPZ Wiki te zetten? Ik zie genoeg site's die een eigen wiki hebben. Ik weet niet hoe dit gaat, of je er voor moet betalen of iets in die zin, maar wellicht dat er iemand is die hier wat over weet.

Ik wil best helpen met een soort van centrale informatie bibliotheek te maken alleen weet ik niks over wiki zoals ik al stelde.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Dec 2009 19:18 
 WWW  Profiel
Excuses als ik hier verkeerd zit, maar om er een apart topic voor te openen.

Laatst keek ik door de zoeker, en het zag allemaal wazig. Dit lag niet aan het feit dat MF aanstond, of dat het zoekerwieltje verkeerd stond; de zoeker was gewoon een beetje "stoffig". Het is ook niet op de foto's te zien. Toen ik even met mijn pink door de zoeker ging, was het al weer in het midden van de zoeker weg. Maar hoe krijg ik het "stof" in de randen weg/ Kan dat gewoon met en keukenpapiertje, of toch met iets anders?

Alvast bedankt,

Maarten
http://www.flickr.com/photos/mphotography1993/
Digitaal: Canon 60D, Tamron 17-50 F2.8, Canon 50mm f1.8 II, Canon 70-300 F4-5.6 IS USM, Canon 580 EX II
Analoog: Pentax P-30T, Pentax ME Super, Tokina 28mm f2.8, Pentax 50mm f1.7.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Dec 2009 19:22 
Gebruikers-avatar
 Profiel
keukenpapier, barbie tampon, wc papier, oorstokje (ook wel bekend als wattenstaafje), een tshirt en dan met een balpen in je t-shirt poken, enz enz
nikon d810, veel glaswerk en profoto flitsers.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Dec 2009 19:30 
 WWW  Profiel
@Kissyfur: Duidelijk dus; het materiaal maakt dus niet zoveel uit.
Ik dacht dat e misschien iets speciaals nodig had; een lensdoekje oid.
http://www.flickr.com/photos/mphotography1993/
Digitaal: Canon 60D, Tamron 17-50 F2.8, Canon 50mm f1.8 II, Canon 70-300 F4-5.6 IS USM, Canon 580 EX II
Analoog: Pentax P-30T, Pentax ME Super, Tokina 28mm f2.8, Pentax 50mm f1.7.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 07 Dec 2009 19:36 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Een blaasgalgje kan ook handig zijn, paar keer flink knijpen en de stof is grotendeels weg.
Kost ook geen drol, in verhouding tot andere fotografie gerelateerde producten.

Zo had ik laatst mijn D90 + 70-300 laten stuiteren (eerste x sinds 19 jaar)
Er was niets kapot, maar ik keek door de zoeker en zag behoorlijk wat hardnekkige stof.
Blaasgalgje wat laten blazen en weg was het.
jordycaris.nl ONLINE

Never give up on what you really want to do, not for anyone. The person with big dreams is more powerful than one with all the facts.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Fotografie FAQ (het vervolg)
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Jan 2013 11:16 
 WWW  Profiel
Mooi tekeningetje van Dea (beeldhoek/sensorgrootte), maar wat er onderaan bij staat ("brandpuntsafstand"), klopt niet: dat moet zijn "beeldafstand". De beeldafstand is altijd een stuk groter dan de brandpuntsafstand. Als de sensor op de brandpuntsafstand zou staan, zou die letterlijk in brand vliegen als je de lens even naar de zon zou richten!
Een juiste tekening staat hier:
http://www.cambridgeincolour.com/forums/thread10103.htm

Licht Donker  
.
Forumindex » Belangrijke zaken » Tips en Truuks
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Grijswaarden