[ 12 berichten ] 
 Titel: Fletse foto's
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 Apr 2012 09:34 
 Profiel
Ik ben zo'n hobby fotograaf die af en toe zijn hobby weer oppakt en het dan weet even laat rusten. Dat bewijst ook mijn 30 posts ofzo in 7 jaar :)

Ik merk toch vaak dat ik op het volgende punt echt iets mis:

Vaak als ik de foto's van degene hier zie zijn ze vol met sfeer, ik heb dat niet (zonder bewerking).
Ik weet niet of het de goede bewoording is maar ik noem het "flets."
Voorbeeld: Een verlaten fabriek, een stoeltje in de hoek van een van de oude kantoorkamers..ik hoop dat iedereen weet wat ik bedoel :o
Vaak kunnen "jullie" hier een sfeer aan toevoegen die je wilt...verlatenheid etc. Terwijl bij mij is het gewoon een stoel in een hoek, een nietszeggende foto.

Hoe kan ik dit het beste oplossen? Photoshop waarschijnlijk..polarisatiefilters? Andere tips of truucs?
Dimage Z10, geen extra's ...

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Fletse foto's
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 Apr 2012 09:41 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Camel schreef:

Vaak als ik de foto's van degene hier zie zijn ze vol met sfeer, ik heb dat niet (zonder bewerking).

Hoe kan ik dit het beste oplossen? Photoshop waarschijnlijk..polarisatiefilters? Andere tips of truucs?

nikon d810, veel glaswerk en profoto flitsers.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 Apr 2012 09:42 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Eens met Kissy.. ;)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 Apr 2012 10:11 
 Profiel
En waar moet je dan het meeste mee spelen? Curves?

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 Apr 2012 10:13 
Gebruikers-avatar
 Profiel
ja. Maak er maar eens een S van.

Als je andere tips/trucs wil kan ik je van harte de digifoto starter aanraden, het magazine. Ook een abonnement op www.lynda.com is erg nuttig

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 Apr 2012 11:02 
 WWW  Profiel
Er was een tijd dat ik uren per dag op DPZ aanwezig was en daarnaast nog veel onderzoek en zelfstudie deed. Als ik dit soort posts leest weet ik weer waarom ik hier nauwelijks meer kom.
"Nonsense, Bond-san. That Leica is for a child. Here, use my Fujica instead!"
_Tiger Tanaka

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 Apr 2012 12:38 
 WWW  Profiel
Bewerken is heilig verklaard maar het begint allemaal met kijken en vervolgens een interessante compositie zoeken.
Photoshop heb je niet eens nodig , met een gratis prog zoals Faststone imagviewer kun je al experimenteren met levels , curves en shadow / highlight.
En haal je camera eens van auto wb af en probeer andere witbalans , geeft ook al direct veel meer sfeer .
Gear : (nooit) Genoeg
70D / EF-S 60mm 2.8 / Sig 17-70mm C / EF 85mm 1.8 / EF 70-200mm f4
http://www.pbase.com/marcphotolog
http://www.facebook.com/marc.dewit50
http://www.modelmayhem.com/1179009

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 Apr 2012 13:14 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
dirkvreugd schreef:

Er was een tijd dat ik uren per dag op DPZ aanwezig was en daarnaast nog veel onderzoek en zelfstudie deed. Als ik dit soort posts leest weet ik weer waarom ik hier nauwelijks meer kom.

Als je nu toevoegt hoe dat het komt, dan begrijpen anderen waarop je doelt. Heb wel een gevoel waar je naar toe wilt, maar opzich vind ik het niet helemaal duidelijk. De manier van reageren, of de inhoud van reacties, of..? :)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 Apr 2012 13:19 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Dat soort posts moet je gewoon negeren. Iemand die hier uren kwam om als een spons te absorberen en later niet de moeite neemt verworven kennis te delen maar alleen klaagt dat anderen dat niet doen, heb je niks aan. Camel's vraag over fletsheid is beantwoord, en gezien zijn beperkte kennis van fotografie heeft hij een paar praktische tips gekregen. Je kan iemand niet from scratch opleiden door maar allerlei extra info te spuien, en bovendien is dat niet nodig omdat er sinds 2005 talloze magazines zijn die het sneller en duidelijker kunnen.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 Apr 2012 13:20 
 Profiel
Camel, wat bedoel je met flets? Kan ook liggen aan je camera-techniek (belichting, het gebruikte licht etc etc.)

Met Lightroom kan je al een heel eind komen, helemaal met versie 4. Wellicht is Ps niet nodig, maar dat ligt compleet aan wat je wilt.

Overigens is kelbytraining.com wellicht een goede training-site voor jou. Daar worden niet alleen photoshop technieken uitgelegd, maar ook camera techniek. Zowel basis als meer gevorderd.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 Apr 2012 18:08 
 Profiel
Bedankt mensen ik ga ermee aan de slag!

Licht Donker  
.
 Titel: Величайший ценопад в истории Алиэкспресс
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 Dec 2017 20:49 
 WWW  Profiel