[ 19 berichten ] 
 Titel: Ik mis op DPZ een forum-item over portfolio websites
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 Nov 2013 15:57 
 Profiel
Hallo!

Juist omdat ik nu bezig ben met het maken van m'n eigen website (hoog nodig!), dacht ik hier eens rond te kijken naar tips van anderen...maar ik kan geen topic of forum-onderdeel vinden over de do's en don't van het maken van een portfolio website. Uiteraard heb ik een en ander via google kunnen vinden, maar vind een forumpje met de volgende discussie ook hier thuis hoort:

- Wordpress / Joomla / Zelf maken?
- Foto resolutie?
- Gebruikers ervaring?
- Vindbaarheid?
- Webpagina's met tips over bovenstaand?

Anderen het met me eens?
20Watt Fotografie | De betaalbare fotograaf | Trouwreportages | Portretten | Productfotografie | Eigen studio in Alkmaar

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 15 Nov 2013 22:43 
 WWW  Profiel
www.clicpic.com

Ik zou zelf mijn energie liever in het fotograferen steken en niet proberen opnieuw het wiel uit te vinden .
"Nonsense, Bond-san. That Leica is for a child. Here, use my Fujica instead!"
_Tiger Tanaka

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Ik mis op DPZ een forum-item over portfolio websites
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Nov 2013 19:00 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Wordpress en Joomla zijn relatief makkelijk te installeren en onderhouden. Eigen website maken als je er nog nooit kaas van hebt gegeten is moeilijk.

Hou altijd een resolutie aan die voor de meeste apparaten (desktop computer, ipad, iphone etc) gunstig is. Zet niet onnodig grote bestanden op je website want a: een scherm weergeeft normaliter toch niet meer dan 72 dpi / ppi en b: grote bestanden is een trage website. En op een trage website blijven mensen niet lang kijken.

Ik heb met meerdere ervaring waarbij een wordpress template het meest gebruiksvriendelijke is (naar mij mening). Verschillende aanbieders: live books, squarespace, joomla, wordpress, fotolio, behance, 500 px en nog een aantal.

Relatief makkelijk zelf uit te voeren door de juiste trefwoorden toe te voegen aan je website.
jordycaris.nl ONLINE

Never give up on what you really want to do, not for anyone. The person with big dreams is more powerful than one with all the facts.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 Nov 2013 08:30 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik denk dat het onderwerp hier absoluut thuishoort, en het is ook wel eerder besproken.
Als je zoekt op portfolio site of eigen website, vind je er ook al onderwerpen over. Maar stiekem denk ik dat de tip van Dirkvreugd een hele waardevolle is, als web níet je ding is, dan is 'uitbesteden en de tijd die je niet kwijt bent lekker fotograferen' ook een optie die in het rijtje thuishoort.
~ Crow who calls the Raven black

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 Nov 2013 13:13 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Idd... niet gaan lopen kloten met dingen als Joomla (hele hack gevoelige code base), of wordpress, of drupal of wat dan ook als je niet bereid bent om ook het periodieks onderhoud te doen. Opzetten is 1, maar juist bij dat soort opensource systemen met je er voor zorgen dat je weet wat je doet, en de code met regelmaat bijwerken naar een nieuwe versie.

Ik geef mensen meestal het advies om als ze in bovenstaande geen trek in hebben of de ballen verstand er niet van hebben, eens te kijken naar http://viewbook.com/
Men hoeft niet naar het verleden terug te gaan om fouten goed te maken, daar is het heden voor.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 18 Nov 2013 20:59 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik gebruik sinds kort naar volle tevredenheid Showkase. Nog nooit zo snel een site 'gemaakt'. Supermakkelijk bij te houden, doet aan html5 en is responsief. Niet erg snel en een beetje generieke vormgeving, maar het gaat toch om de content.

En het belangrijkste voor de niet-pro's onder ons: geen periodieke kosten (itt viewbook en vrijwel alle andere van dat soort oplossingen).
EOS50DAF17502.8IFEF501.8EF702004LAF102045.6.......................................................................................de reisfotograaf

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 19 Nov 2013 11:38 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Je hebt wel periodieke kosten, alleen niet aan de aanbieder van showkase. Tenminste ik neem aan dat je ergens wat betaald voor de hosting. Al was het maar inbegrepen bij bijvoorbeeld je TV abbo ;)
Men hoeft niet naar het verleden terug te gaan om fouten goed te maken, daar is het heden voor.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 19 Nov 2013 19:18 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Je hebt gelijk, domeinnaam en hosting kom je niet onderuit. Maar dit was de enige die ik kon vinden die slechts een eenmalige investering vereiste voor het product. De andere clubs bieden trouwens vaak een pakket inclusief hosting...
EOS50DAF17502.8IFEF501.8EF702004LAF102045.6.......................................................................................de reisfotograaf

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 19 Nov 2013 20:47 
 WWW  Profiel
vindbaarheid is een wetenschap op zich tegenwoordig, maar als je je een half dagje inleest in de essentie van SEO (Search Engine Optimalisation), voorkom je makkelijk de ergste fouten.

Persoonlijk vind ik het essentieel dat voor het CMS dat ik gebruik een export+publish plugin bestaat voor Lightroom. Dat is het middelpunt van mijn workflow en daaruit stuur ik.
Ik heb geen hoge pet op van de security van Joomla (bij een ISP waar ik heb gewerkt werden ongeveer 15 Joomla site gehackt... *per week*). Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je bij andere systemen achterover hoef te leuken. Als je daar niet dagelijks mee bezig bent moet je het gewoon uitbesteden.
En dat uitbesteden geldt wat mij betreft ook voor het design. Je kunt zelf vanaf 0 beginnen, maar als je ergens voor een paar tientjes een strak design kunt kopen dat onderhouden wordt en al uitgebreid getest is op allerlei schermgroottes, telefoons en pads zou dat gewoon kopen. Uiteraard moet je het nog wel kunnen aanpassen aan je eigen huisstijl qua kleuren en logo, maar dat is meestal geen probleem.

En verder nog wat zaken die op het lijstje staan:
- makkelijk galleries aan kunnen maken met een wachtwoord
- makkelijk zaken als Oypo kunnen integreren voor verkoop
- download mogelijkheid om makkelijk grote bestanden bij klanten te kunnen krijgen (tenzij je ziel wilt verkopen aan een toko als dropbox)
- ik zou het ook leuk vinden om zoiets te hebben als Kissweddingbooks waar klanten makkelijk feedback kunnen geven op een proefversie van een fotoboek.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 19 Nov 2013 20:50 
 WWW  Profiel
Overigens nog een puntje (veel discussie over mogelijk, maar denk er in ieder geval over na):

wil je je presenteren als "bruiloft-, product-, interieur-, reportage-, en kunstfotograaf" op 1 site. Of houd je je verschillende brands liever duidelijk uit elkaar als verschillende merken met hun eigen website...

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 21 Nov 2013 10:16 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Mocht je echt tijd en zin hebben om het zelf te doen zou ik dit allemaal maar door gaan lezen:
http://webdesign.tutsplus.com/articles/ ... tart-here/

Heb zelf mijn hele site zelf gebouwd maar dat heeft ook aardig wat tijd gekost. Mijn blog is een tumblr cms wat als voordeel heeft dat je volgers je content kunnen rebloggen met een druk op de knop. En voor een cms redelijk eenvoudig te customizen.

reinoud schreef:

- download mogelijkheid om makkelijk grote bestanden bij klanten te kunnen krijgen (tenzij je ziel wilt verkopen aan een toko als dropbox)

is wetransfer nou nog niet de standaard voor dit soort dingen?

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 21 Nov 2013 10:22 
 WWW  Profiel
Willum schreef:

reinoud schreef:

is wetransfer nou nog niet de standaard voor dit soort dingen?

Bij sommige groepen mensen wel. Bij anderen niet. Ik doe het met owncloud.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Ik mis op DPZ een forum-item over portfolio websites
Ongelezen berichtGeplaatst: 21 Nov 2013 11:23 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Na een aantal varianten (zelfbouw, indexhibit, wordpress) ben ik uiteindelijk nu bij Photocrati aanbeland. Een betaald thema voor Wordpress. Op zich vrij standaard, maar toch vele lay-out mogelijkheden. Goede CMS, CEO geïntergreerd. Snel samenstellen van verschillende pagina's. Verschillende lay-out mogelijkheden. Koppeling mogelijk met een webshop. Voor een geringe investering bevalt deze mij tot nog toe goed. Wel omdat ik wordpress al kende, maar ook door het gemak van het inrichten en up-to-date houden van je website.

Licht Donker  
.
Forumindex » Luchtige zaken » Kletspraat
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 19 berichten ] 

Grijswaarden