[ 24 berichten ] 
 Titel: [Workshop Trouwfotografie] door Michel van der Klooster
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Jul 2010 14:16 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Zoals het afgesproken, goedkeuring van het bestuur van dit forum.

Ik heb gezien dat er nogal wat interesse was in een Workshop trouwfotografie bij Frank Doorhof.
Helaas voor velen gaat dat niet door, maar ik ben bereid om een Workshop te organiseren hiervoor.

Eerst wat over mijzelf:
Ik organiseer al een tijdje basis-workshops-fotografie. Hierin vertel ik mensen die net beginnen met fotografie de basis beginselen, daarnaast geef ik ook 1 op 1 workshops, die iets verder gaan.
Ik heb dus al een geruime tijd ervaring met het geven van workshops.

De Workshop Trouwfotografie:

Wat gaan we doen tijdens deze Workshop?

1. Theorie ( 1 a 2 uur ) ligt aan de vragen.

Welke camerastanden gebruik je met trouwfotografie en waarom?
Diverse Flitstechnieken.
Juiste manier van belichten.
Wat kan ik wel maken en niet tijdens de trouwreportage.
Lenskeuzes.
Hoe om te gaan met het bruidspaar. ( zenuwen etc... )
En een stukje over afhandelingen van de reportage.
Nabewerking.

2. Praktijk ( 3 uur )

We gaan op diverse locaties met een demo bruidspaar de fotoshoot houden.
Hierbij gaan we diverse belichtingstechnieken proberen, waaronder een studio flitser,reflectiescherm en externe flitser.
Ook ga ik aanwijzingen geven over poseren en inspelen op het bruidspaar.

3. Nabespreking ( 1 uur )

Hier laat ik een stukje nabewerking zien en hier kunnen we natuurlijk
ook nog evalueren over de workshop.

Datum : Zaterdag 18 september 2010.
Deze Workshop is niet via mijn website te boeken en is uitsluitend voor dpz-leden.

Vol = Vol Personen 3/8

Prijs : 149,00 inclusief koffie en thee.

Aanmelding kan via email : info@mvdklooster.nl onderwerp: Workshop trouwfotografie.

Mijn website m.b.t. mijn trouwfotografie en workshops http://www.ourday.nl http://www.the-workshop.nl

Deelnemers:

1. Martijn Oorthuis [ onder voorbehoud ]
2. Michiel Tempert [ onder voorbehoud ]
3. cgerrist
4.
5.
6.
7.
8.
9. [Reserve]
10. [Reserve]
Ik ben het.

Laatst gewijzigd door mvdklooster op 22 Jul 2010 16:25, in totaal 6 keer gewijzigd.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Jul 2010 14:50 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Niet geheel onbelangrijk : de datum want pas een datum als er 8 zijn is niet handig omdat je dan zeker een paar afmeldingen hebt. Ik heb zeker interesse maar ik kan dus niet elke zaterdag bovendien ga ik over 3 weken op vakantie en ik denk dat ik niet de enige ben.
Nikon + Hasselblad

Licht Donker  
.
 Titel: Re: [Workshop Trouwfotografie] door Michel van der Klooster
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Jul 2010 15:12 
 Profiel
ook ik heb belangstelling maar ik werk onregelmatig en weekends dus ik kan niets zeggen

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Jul 2010 15:20 
Gebruikers-avatar
 Profiel
mvdklooster schreef:

Deze Workshop is niet via mijn website te boeken en is uitsluitend voor dpz-leden.

Mocht je nou aan 7 man/vrouw komen en om extra mensen verlegen zitten, mail me dan even als je wil. Ik heb nog een rits 'geef-je-ook-workshops?' aanvragen in mn mail zitten, wie weet kan je daar dan iets mee.
nikon d810, veel glaswerk en profoto flitsers.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Jul 2010 16:00 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik heb een datum neergezet. 18 September. En Mark, ik zal het even aankijken, bedankt voor je reactie.
Ik ben het.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Jul 2010 18:51 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Wel interesse, maar september kan ik helaas niet. Mocht je in oktober / november er nog een organiseren hou ik me aanbevolen.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Jul 2010 18:56 
 WWW  Profiel
mvdklooster schreef:

We gaan op diverse locaties met een demo bruidspaar de fotoshoot houden.

Vraagje: gaat de workshop vooral over "de fotoshoot"? Of wordt ook de rest van de dag uitgebreid meegenomen? (aangezien de praktijk zich alleen op dit aspect lijkt te richten)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Jul 2010 19:56 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
@Aires: Bij genoeg animo zal ik er 2 geven.
@Reinoud: Dat gebeurd uiteraad in het theorie gedeelte, ik kan niet met iedereen naar het stadhuis gaan. De hele trouwreportage is ook per locatie natuurlijk verschillend. De tips etc... komen in de theorie wel naar voren.
Ik ben het.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Jul 2010 20:10 
 Profiel
Ik kan helaas die datum niet, ben ik nog op vakantie

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Jul 2010 20:37 
 WWW  Profiel
mvdklooster schreef:

Dat gebeurd uiteraad in het theorie gedeelte, ik kan niet met iedereen naar het stadhuis gaan. De hele trouwreportage is ook per locatie natuurlijk verschillend. De tips etc... komen in de theorie wel naar voren.

In dat geval heb ik geen interesse. De fotoshoot kost normaal bij de bruiloften die ik doe hoogstens drie kwartier van een dag die duurt van 9 uur 's ochtends tot middernacht.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Jul 2010 21:09 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dat is natuurlijk per fotograaf verschillend. Ik vraag altijd aan het bruidspaar zoveel mogelijk tijd, het liefst 2 uur. Maar dat is de verschillende werkwijze.
Ik ben het.

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Jul 2010 22:02 
 WWW  Profiel
mvdklooster schreef:

Dat is natuurlijk per fotograaf verschillend. Ik vraag altijd aan het bruidspaar zoveel mogelijk tijd, het liefst 2 uur. Maar dat is de verschillende werkwijze.

2 uur op hun trouwdag! Dat wil ik mensen niet aandoen op een dag die bedoeld is om van te genieten... En tot nu toe ben ik geen planning tegengekomen waar dat in paste.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Jul 2010 22:17 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Mensen die mij boeken, genieten juist van de fotoshoot op hun trouwdag! Dat is wat ze mij vertellen en dat is waarom ze mij willen als fotograaf. Wat is trouwen eigenlijk? Voor mij is trouwen, hetzelfde als een contract op je werk ondertekenen voor een onbepaalde tijd. Voor de rest niets meer en niets minder. Het andere waar ik trouwen onder zie, is dat het veel geld kost. Ik ben ook trouwerijen tegenkomen, waar drukte en al heerst, mensen kunnen niet eens genieten van hun dag, omdat iedereen continu hun aandacht wilt. Een trouwdag bestaat veel al uit 16 uur. En wat is nou lekkerder dan 2 uur rust zonder al je familie, vrienden etc.. om je heen, die de rest van de 14 uur wel om je heen gaan hangen. Mijn interpretatie. Als nog, het praktijk gedeelde duurt wel 3 uur, maar dat wil niet zeggen dat je de instellingen/technieken die ik gebruik niet in een
half uur kan toepassen. Volgens mij duurt leren wel langer dan 1 op 1 tijd/leren en in de praktijk brengen. Ik denk dat dit een discussie wordt die er niet toe doet.
Ik ben het.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 16 Jul 2010 23:14 
Gebruikers-avatar
Moderator
 WWW  Profiel
reinoud schreef:

Dat wil ik mensen niet aandoen op een dag die bedoeld is om van te genieten... En tot nu toe ben ik geen planning tegengekomen waar dat in paste.

Waarom kan de shoot niet bij het genieten horen? :)

Ik moet zeggen dat het leeuwendeel van de paren die ik beschoten heb ook 'maar' rond een uur tijd ingeplanned hadden maar er was ook een stel dat het echt een heel belangrijk onderdeel vond en er ook flink tijd in gestoken heeft. (al denk ik dat de meeste stellen het verkeerd inschatten en denken dat je in een uur een hoop kunt doen..)

Daarnaast denk ik dat de foto's die uit de shoot voortkomen wel een voortrekkersrol gaan spelen in het boek, de levering aan bekenden en op de schoorsteenmantel. Reden te meer om dat stuk van de dag nadruk te leggen tijdens een workshop en er rijkelijk tijd voor uit te trekken.
Voor veel fotografen blijft het stukje menselijke interactie en het creatieve proces tijdens zo'n shoot nog een hekel punt. E.e.a. is ook wel duidelijk geworden tijdens de workshops modelfotografie van Heinz :)

/nutteloze inmenging :o

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 Jul 2010 01:12 
 WWW  Profiel
Hangloozz schreef:

reinoud schreef:

Dat wil ik mensen niet aandoen op een dag die bedoeld is om van te genieten... En tot nu toe ben ik geen planning tegengekomen waar dat in paste.

Waarom kan de shoot niet bij het genieten horen?

De bruidsparen die ik tot nu toe heb gefotografeerd hadden dezelfde instelling als ik: je trouwt niet voor de foto's. Het is een dag waar je je familie en goede vrienden uitnodigt en die je -als je het goed doet- zo organiseert dat je het naar je zin hebt.
Ik probeer dus de fotoshoot zo efficient mogelijk te organiseren. Het liefst niet ver rijden, en vantevoren al uitgedacht welke foto's ik waar neem (in overleg met de andere fotograaf; ik doe bruiloften meestal met iemand samen). En dan lukt het over het algemeen wel in drie kwartier.
En in de boeken die ik maak probeer ik het verhaal van de hele dag te vertellen. Dat begint over het algemeen 's morgens bij de kapper, en eindigt met het gooien van het boeket (waar ik op zich al een halve workshop over zou kunnen geven ";-) De shoot levert natuurlijk een paar mooie platen op, maar vaak schiet ik mijn mooiste foto toch bij de openingsdans.

Maar het is natuurlijk een kwestie van stijl en smaak. Die is niet bij elke fotograaf en bij elk bruidspaar hetzelfde. Gelukkig maar zou ik zeggen.

Maar we dwalen misschien af: dit topic ging over een workshop bruidsfotografie. Ik ben blij dat iemand er een organiseert, en ik zit toch nog te twijfelen of ik misschien wel meega.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 Jul 2010 11:48 
Gebruikers-avatar
 Profiel
reinoud schreef:

De bruidsparen die ik tot nu toe heb gefotografeerd hadden dezelfde instelling als ik: je trouwt niet voor de foto's.

Maar het is natuurlijk een kwestie van stijl en smaak. Die is niet bij elke fotograaf en bij elk bruidspaar hetzelfde. Gelukkig maar zou ik zeggen.

Mooie conclusie. Denk dat een workshop van Klooster dan ook anders zal zijn dan een workshop die jij of ik zal geven. Zowel anders over de hoeveelheid tijd voor het poseren, en de wijze van poseren, maar zeker ook over de werkwijze en houding die je jezelf de rest van de dag geeft.

Een manier van werken moet bij je passen, en als je van die manier een workshop kan volgen dan is dat vast en zeker nuttig.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 Jul 2010 11:58 
 WWW  Profiel
Kissyfur schreef:

Een manier van werken moet bij je passen, en als je van die manier een workshop kan volgen dan is dat vast en zeker nuttig.

Maar ook het volgen van een workshop van iemand die een ander uitgangspunt heeft kan je natuurlijk andere inzichten geven.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 17 Jul 2010 12:00 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Als je zelf nog niet voldoende informatie/mening had over die andere werkwijze en nog niet 100% van je eigen beslissing/werkwijze overtuigt bent, kan dat inderdaad nuttig zijn.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 22 Jul 2010 09:16 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Ik mis nog een aantal zaken in de topic start, zoals start tijd, wel/geen reader, waar een lunch vandaan halen aangezien dat er voor deze prijs blijkbaar niet meer af kan etc..

Ja ik ben kritisch, maar deze workshop staat wel op DPZ, dus verwacht ik eigenlijk ook wel een workshop van het kaliber wat we gewend zijn van Ton,Ernst,Heinz etc... En als ik heel eerlijk ben, lijkt het mij wat veel stof om in 1 dag te proppen, maar niet iedereen is zo lang van stof als ik kan zijn ;)
Men hoeft niet naar het verleden terug te gaan om fouten goed te maken, daar is het heden voor.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 22 Jul 2010 12:37 
Gebruikers-avatar
Moderator
 Profiel
[tip van flip]
wellicht handig om het lijstje van deelnemers een andere kleur dan groen te geven? Voor de zwartkijkers is het namelijk bijna niet te lezen :idea: [/tip van flip]

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 22 Jul 2010 14:13 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
@ Rene : Ik zal jouw missingen deze week nog even aanvullen in de post.
@ Rutger: Rood werkt beter denk ik dan maar :)
Ik ben het.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 22 Jul 2010 14:23 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Dit lijkt mij erg leuk, ik ga kijken of ik die datum beschikbaar kan zijn. Vooral de flitstechniek ben ik benieuwd naar.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 27 Aug 2010 10:04 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Wegens te weinig aanmeldingen gaat de workshop niet door. Misschien volgend jaar nog eens proberen. Bedankt voor degene die gereageerd hebben.

mag op slot.
Ik ben het.

Licht Donker  
.
 Titel: Величайший ценопад в истории Алиэкспресс
Ongelezen berichtGeplaatst: 02 Dec 2017 20:39 
 WWW  Profiel
Хватай свою скидку на всё: Aliexpress
Afbeelding

Licht Donker  
.
Forumindex » Marktplaats » Workshops