[ 30 berichten ] 
 Titel: [Verzameltopic] Giro D'Italia 2010
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 Mei 2010 14:45 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Een verzamelaar dus maar.. Ben geen ervaren sportfotograaf dus hier mijn plaatjes van vandaag uit Lisse. Twee uur staan wachten. Dan wordt het best koud. En dan is het binnen 10 seconden gebeurd. Nee ik wordt geen wielrenfotograaf vrees ik :)

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 Mei 2010 14:50 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Het zelfde enthousiasme komt naar voren uit de foto's. De foto's spreken mij niet zo erg veel aan, misschien toch een andere locatie kunnen zoeken.De rotonde geeft veel storende elementen in praktisch alle drie de platen.

Oja een wielrenfotograaf verplaatst zich met de motor....die doet dit trucje vaker. Meestal kijken ze van te voren waar ze de plaatjes gaan schieten. Is een lastige tak van fotografie.
Flickr
Camera, licht en glas....

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 Mei 2010 15:12 
 Profiel
Zelf stond ik vanmorgen in Oegstgeest

Afbeelding
En dan eindelijk de kopgroep.

Afbeelding

Afbeelding
Een paar minuten later komt het peloton voorbij.

http://farm2.static.flickr.com/1040/459 ... 6c8359.jpg

http://farm2.static.flickr.com/1122/459 ... c3f8_b.jpg

Het was leuk om een keer mee te maken maar niet mijn ding
meer foto's http://www.flickr.com/photos/markla1905/

Modedit Rutger: in een verzameltopic max. 3 foto's. Daarom heb ik ze omgezet in een link. Uiteraard mag je zelf anderen aanwijzen als je dat liever hebt. :)

Laatst gewijzigd door markla op 10 Mei 2010 15:28, in totaal 4 keer gewijzigd.

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 Mei 2010 15:23 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Robbie HiFi schreef:

Het zelfde enthousiasme komt naar voren uit de foto's. De foto's spreken mij niet zo erg veel aan, misschien toch een andere locatie kunnen zoeken.De rotonde geeft veel storende elementen in praktisch alle drie de platen.

Bewust gezocht naar een plek waar de renners wat langzamer rijden. Dat zijn bochten en rotondes. Daar zijn in de randstad altijd storende elementen vrees ik..
Verder is dit gewoon enorm lastig fotograferen. Het is geen baanrennen waarbij je steeds opnieuw een kans krijgt. Je staat ingeklemd tussen het publiek. Politie geeft geen toestemming om op de betere plekken te gaan staan. Pannen is daarmee eigenlijk onmogelijk. Verder had ik de pech dat verteld werd door de politie dat de renners via beide kanten over de rotonde zou gaan. Dat bleek dus niet zo en stond ik er te dicht op. En werkelijk waar is het hele spectakel in 10 seconden voorbij.
Dit zijn overigens geen excuses hoor. Alleen maar zoals ik het heb beleefd. Daarom mijn bijdrage dus ook in een verzameltopic..

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 Mei 2010 15:28 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Chow schreef:

En werkelijk waar is het hele spectakel in 10 seconden voorbij.
Dit zijn overigens geen excuses hoor. Alleen maar zoals ik het heb beleefd. Daarom mijn bijdrage dus ook in een verzameltopic..

Ik geloof graag dat het niet makkelijk is, dat durf ik niet eens te betwijfelen.
Flickr

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 Mei 2010 15:37 
 Profiel
Bij mij was er voorafgaande aan de Giro door de middenstand een "lokale helden" tour georganiseerd. Deze reden een paar rondjes over het parcours, hierdoor kon ik een beetje experimenteren met mijn Camera, ook qua locatie etc. Maar de echte jongens kwamen echt op hun gemak 10x zo snel voorbij.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 Mei 2010 15:42 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Maar goed. Ik klaag verder niet. Was uiteindelijk best leuk..

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 Mei 2010 15:57 
 Profiel
Is idd een lastige tak van fotografie, nu is het in Nederland toch al wat moeilijker om mooie/rustige achtergronden te vinden en waar het niet 3-10(finish utrecht :o) rijen dik staat. Heb de mijne even in apart topic gezet aangezien ik er hier maar 3 kan plaatsen.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: [Verzameltopic] Giro D'Italia 2010
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 Mei 2010 17:10 
 WWW  Profiel
... en na Oegstgeest kwam Leiden

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb een plek gezocht met minder storende achtergrond. Nadeel is dat je dan eigenlijk maar 1 moment hebt voor je shot.
(maar zo gaat dat als er iets voorbijkomt ";-)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 Mei 2010 18:28 
 Profiel
Zo na 2 uur wachten 20 seconde van actie hahah, ik stond waar ze de breestraat in draaiden(Leiden centrum)

Koplopers
Afbeelding
Peleton
Afbeelding
Afbeelding
en de laatste als linkje
http://img218.imageshack.us/img218/5800/dsc2490.jpg
Website

D700/d70/f70/L35AF/petri racer/yashica 124g//polaroid 636/praktica mtl/

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 Mei 2010 18:43 
 WWW  Profiel
10 seconden en het is voorbij lees ik een paar maal. Had ik toch al geschreven! :-)
Bij deze tak van fotografie niet zeuren over achtergronden. Dat is hierbij helemaal niet belangrijk. Het gaat er alleen maar om dat je de renner(s) scherp in beeld hebt. Dat is heel goed te zien bij foto 3 van Chow. Daar is het mis gegaan. Het enige "storende" wat ik bij zijn foto's op kan merken is de ploegleiderswagen bij foto 1. Misschien had je deze foto beter in portretstand kunnen maken.
Ziggys91 kan zo achterop de motor.

Ik heb ze 2x voorbij zien komen. De eerste keer uren staan wachten op een steenkoude dijk ergens tussen Vrouwenpolder en Oost Kapelle (?) en de tweede keer met hulp van een motorrijder die voorop ging alle verkeersregels overtredend naar de weg tussen Vlissingen en Middelburg waar een "S" in het parcours lag. Hierdoor kwamen de renners recht op mij af gereden.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 Mei 2010 18:46 
 Profiel
Hoi Chris, wat bedoel je met dat ik zo achterop de motor kan?
groetjes
Website

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 Mei 2010 19:10 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Ziggys91 schreef:

groetjes

Da's volgens mij als compliment bedoeld ;)

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 Mei 2010 19:39 
 Profiel
Chow schreef:

Ziggys91 schreef:

groetjes

Da's volgens mij als compliment bedoeld ;)

Oo haha ik snap hem al, bedankt!
Website

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 Mei 2010 21:28 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Eerst even wat comments op de andere foto's.

@Chow:
Ik heb niet echt een Giro gevoel als ik die foto's zie, het kan ook een zondagwieleramateur clubje zijn dat een rondje rijd.

@markla:
Echt heel spannend vind ik je foto's niet. Ik zou alleen ook niet weten hoe je een langs rijdend peleton spannender in beeld brengt.

@reinoud:
Is die eerste foto wel scherp?

@Ziggys91:
Gave momenten, ik denk alleen dat je foto's wel iets meer contrast kunnen gebruiken, ik vind ze nogal vlak.

Lastig gebeuren dat wielrennen en erg moeilijke licht omstandigheden waar ik stond, wat m'n eigen schuld was, ik "hoopte" op een valpartij.
De laatste 550m in Middelburg.

Misschien horen de eerste 2 niet in dit gedeelte van het forum thuis, maar ze horen wel bij de Giro.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding
~Nikon~D300~D200~10.5 F2.8 Fisheye~17-55mm F2.8G~50 F1.4D~80-200 f2.8 AFs~400 F2.8~TC-14E~TC-17E II~TC-20E~SB-800~MB-D10
~Sigma~15 F2.8 Fisheye~30 F1.4~12-24 F4.5-5.6
~ SPL waterhousing ~

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 Mei 2010 21:36 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Chrisbr schreef:

10 seconden en het is voorbij lees ik een paar maal. Had ik toch al geschreven! :-)
Bij deze tak van fotografie niet zeuren over achtergronden. Dat is hierbij helemaal niet belangrijk. Het gaat er alleen maar om dat je de renner(s) scherp in beeld hebt.

Dat is werkelijk onzin.

Achtergrond maakt een foto. Ik begrijp dat het lastig is, misschien wel 1 van de moeilijkste takken van sport, maar in het wachten heb je tijd een geschikte locatie te zoeken. En dat is met al het publiek niet makkelijk en voor velen was de Giro de eerste maal dat men wielrennen ging fotograferen, maar achtergrond is toch wel belangrijk EN de renners scherp.

Als ik zie wat Reuters voor platen maakt van de tour dan is achtergrond van groot belang. Maar die fotografen gaan bijna eerst een week etappes verkennen en plekken zoeken waar ze de wedstrijd gaan vastleggen.

Als je op safari gaat is alleen een leeuw scherp vastleggen toch ook niet voldoende. Je wil dan een mooi plaatje.
Flickr

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 Mei 2010 21:37 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
@Ziggy, vooral je eerste is erg mooi. Lekker het bochtje te pakken!
Flickr

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 Mei 2010 21:41 
 Profiel
@ DeWaanzin, hoe hard gingen de rijders?(ik zie een bordje met ''u rijdt'' hangen)

Contrast is inderdaad beetje minimaal, heb de fotos alleen even snel gecropped en online gezet.

@ Robbie, thnx die vond ik ook het best gelukt van de serie.
Website

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 Mei 2010 21:57 
 Profiel
@Chow
Jouw eerste is geinig, zit wat actie in en in de achtergrond zie je al de volgwagens aankomen.

@reinoud
Ik ken de situatie daar, een vindt jouw tweede heel mooi qua compositie

@Ziggys91
Jou eerste is echt mooie. Alles in beeld wat je in beeld zou willen hebben kan zo de krant in.

@DeWaanzin
zelf heb ik ook wat foto's van het "randgebeuren" gemaakt. Maar jouw eerste is wel een leuk.
je ziet de mensen denken "Wat komt er nu vuer mijn deur langs? oja Verrek!! de Giro ...was ik helemaal vergeten. Hendrik schenk nog eens bij"

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 Mei 2010 22:00 
 Profiel
Ik heb zaterdag wat plaatjes bij de proloog gemaakt, ik heb op verschillende plekken langs het parcours gestaan voor de variatie:

1:
Afbeelding

2:
Afbeelding

3:
Afbeelding

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 Mei 2010 22:13 
 Profiel
Chrisbr schreef:

Achtergrond maakt een foto. Ik begrijp dat het lastig is, misschien wel 1 van de moeilijkste takken van sport, maar in het wachten heb je tijd een geschikte locatie te zoeken. En dat is met al het publiek niet makkelijk en voor velen was de Giro de eerste maal dat men wielrennen ging fotograferen, maar achtergrond is toch wel belangrijk EN de renners scherp.

Als ik zie wat Reuters voor platen maakt van de tour dan is achtergrond van groot belang. Maar die fotografen gaan bijna eerst een week etappes verkennen en plekken zoeken waar ze de wedstrijd gaan vastleggen.

Ben ik inderdaad wel met je eens, al is de Tour natuurlijk van nature foto genieker. En daarmee bedoel ik niet alleen de berg etappes. Toch wil ik daar wel een kanttekening bij plaatsen. Het is namelijk langs de kant van de weg zelfs met zorgvuldige planning niet altijd mogelijk om de juiste plaat te kunnen schieten. Ik had bijvoorbeeld een mooie locatie uitgezocht op de lekdijk met een schitterende Hollandse molen op de achtergrond. Komt de kopgroep eraan met niet 1, niet 2, maar 4 motoren er vlak voor. 2 Fotografen (die waarschijnlijk hetzelfde plaatje wilden ;)), 1 camera motor en een motor van de organisatie :devil:. Resultaat: 4 motoren, een halve renner en een topje van een molen erop, meteen weggegooid dus. Bovendien heb je ook geen controle over waar ze op de weg rijden, in de bochten is het nog te voorspellen met een flinke wind ook nog wel, maar soms zitten ze net aan de verkeerde kant en kan je naar je mooie achtergrond vaak fluiten.

Bovendien, en dat is hier op DPZ (imho!) nogal een ondergeschoven kindje, wordt de journalistieke waarde van een sport/wielren plaat vaak onderschat. Hartstikke leuk die foto van Giampolo Cheula Caruso, maar die heeft 0 betekenis in de etappe gehad (ff een voorbeeldje he). Ik zie liever een iets slechtere compo van een renner in de kopgroep dan een anonieme renner in de buik van het peleton met een mooie achtergrond. Daar zit m ook nog is een extra moeilijkheidsgraad in, de juiste foto EN de juiste renner/moment.

@Ziggy: idd de eerste is een prachtplaat, 2 en 3 had ik persoonlijk iets wijder willen zien.

@DeWaanzin: Ik vind idd het randgebeuren er toch ook wel een beetje bijhoren en de eerste is daarvan een mooi voorbeeld. 3 is trouwens ook weinig op aan te merken, en sowieso een prachtig moment, volgens mij Mollema en Vino die zich het leplazurus rijden om terug in het peleton te komen na de waaiervorming langs de kust.

Helaas niemand (behalve Kissyfury) die op mijn foto's wil reageren en om ze hier nou te gaan dubbelposten lijkt mij niet de bedoeling :(

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 Mei 2010 22:19 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Robbie HiFi schreef:

Leuke discussie en ik ben het zeer zeker met je eens dat weken voorbereiding de beste platen opleveren.
Echter vrees ik dat de meeste beroepsfotografen in 2010 van hun redacties geen weken krijgen om de hele route van de Giro te onderzoeken. Dat zie je ook aan de foto's die de laatste paar dagen in de media zijn verschenen. Het zijn vrijwel allemaal dood ordinaire snapshots..
Waarschijnlijk is er voor de Tour de France meer budget en bovendien gaat daar een groot deel van de koers door schitterende natuur. Dat scheelt ook een pak..
Dus oneens ben ik het niet met je. En een documentaire aanpak van zo'n koers zou geweldig zijn maar voor veel mensen onhaalbaar.. Ik zou dat zelf best leuk vinden.. Drie weken een koers volgen en een half jaar ervoor alle etappes eerst uitpluizen. Perskaarten regelen zodat de politie je niet wegjaagt.. Hele klus dus ;)

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 10 Mei 2010 22:32 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Jape schreef:

Helaas niemand (behalve Kissyfury) die op mijn foto's wil reageren en om ze hier nou te gaan dubbelposten lijkt mij niet de bedoeling :(

Ik ga nog wel reageren hoor. Maar ik ben geen sportfotograaf dus wil alle foto's van iedereen even op me in laten werken ;)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 Mei 2010 11:54 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
een mooi plaatje schieten (en daar voorbereidingen voor treffen door locaties te scouten) is heel wat anders dan een documentaire aanpak. je kunt heel goed op 1 locatie staan en daar een docu van de tourbeleving maken. of dat nu aan de start, finish of onderweg is... kan zelfst van voor de buis. aandacht besteden aan de achtergrond van je foto is bij ieder type van fotografie belangrijk. zo voorkom je dat palen uit hoofden steken of borden uit autodaken... als je maar 10 seconden hebt, kun je er ook maar het beste op voorbereid zijn.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 Mei 2010 12:10 
Gebruikers-avatar
 Profiel
Zou kunnen. Alleen had ik die dag gerekend op wat meer bewegingsruimte. Ik ken de plek erg goed. Dat viel op het moment zelf dus erg tegen. De politie hield de beste plekken vrij. Onduidelijk was het verder of de renners rechts of links om de rotonde zouden komen.. Volgens de agenten dus via beide kanten. Ik heb toen gegokt op rechtsom de rotonde omdat de wagens die lang vantevoren langskomen ook rechtsom reden. De renners kwamen dus uiteindelijk linksom over de rotonde en stond ik dus gelijk fout. Het enige wat ik daarvan kan leren is om rotondes volgende keer te vermijden ;)

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 Mei 2010 18:54 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
omgeving is bijzaak

Afbeelding

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 Mei 2010 19:18 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Catflap: ge-wel-dig :)
Get a (i)Life

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 11 Mei 2010 21:46 
Gebruikers-avatar
 Profiel
haha catflap geweldig zeker met het toeziend oog van Beatrix

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 12 Mei 2010 07:58 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Flap..............HULDE!!!
Flickr

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 13 Mei 2010 23:59 
 Profiel
Bea keek inderdaad mooi uit over het museumplein. Ik heb die dag ook nog wat foto's gemaakt van de proloog. Na lang te hebben meegelezen hier op DPZ is dit mijn eerste post.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding
D90

Licht Donker  
.
Forumindex » Foto's » Sport
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 30 berichten ]