[ 4 berichten ] 
 Titel: Agility Dogs
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 Apr 2010 19:41 
 WWW  Profiel
Hallo,

In het weekend loopt mijn vrouw agility wedstrijden met onze honden agility wedstrijden. Deze wedstrijden worden door het hele land georganiseerd. Gemiddeld zijn er op een dag zo'n 120 honden welke ieder drie verschillende ronden lopen. De honden lopen op insrtucte van de handler een ronde volgens een vaste volgorde. Doel: snelste tijd/ minste fouten.

Ik lig altijd met de camera naast de kant om foto's te maken. Natuurlijk zijn alle mensen tevreden met de resultaten.... zo gaat dat nu eenmaal met een foto van je hond. Maargoed Ik zou graag eens een wat objectievere en vakkundiger oordeel over de foto's krijgen.

1
Verwijderd
2
Afbeelding
3
Afbeelding
4
Afbeelding
5
Afbeelding
6
Afbeelding
7
Afbeelding
8
Afbeelding
9
Afbeelding
10
Afbeelding

Hoor graag wat jullie er van vinden.

Laatst gewijzigd door Reko op 04 Apr 2010 00:00, in totaal 1 keer gewijzigd.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 Apr 2010 20:29 
Gebruikers-avatar
Moderator
 Profiel
Hé! Wat doet mijn hondje daar op #10? Geen wonder dat ze altijd voor pampus in haar mand ligt, ze houdt er blijkbaar een dubbelleven op na

Ik realiseer me dat het een hele lastige sport is om goed vast te leggen. Het stikt er van de snel bewegende onderwerpen, er lopen begeleiders in de weg.
De kleuren mogen in het algemeen van mij wel wat intenser.

Op sommige platen heb je het moment goed te pakken (5,6,8,9) op andere is het gewoon wat ongelukkig qua houding (2,5,7).
Dat is denk ik het eerst punt: zoek nog beter de momenten uit.
Als je iemand achter de hond hebt is dat meestal funest voor de foto (in deze serie in elk geval wel). Het zal lastig zijn dat te voorkomen maar je zult er toch iets op moeten vinden. Hoe minder storende elementen, hoe sterker de hond uitkomt.

Blijf kritisch op de scherpte. #1 is daar een goed voorbeeld van. Je hebt scherpgesteld op de top van het toestel. Vervolgens valt de hond net buiten de DOF. Met wat oefening moet je hier met handmatige scherpstelling meer uit kunnen halen. Je weet bij dit element namelijk precies waar de hond tevoorschijn komt dus je kunt vooraf instellen.

Let op de crop. Je snijdt op een aantal platen net een stukje af: hond op 4 en 6, buis op 8. Iets ruimer geeft je iets meer vrijheid om de boel achteraf mooi te croppen (en evt recht te zetten).

Succes met oefenen!
Traveling don't make me special, no, I am just one more lonely soul, trying hard to try hard to stay kind [Marian Call / Highway Five]

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 Apr 2010 22:25 
 Profiel
Behendigheid is een van de moeilijkste sporten om te fotograferen, omdat je vrijwel altijd storende elementen (toestellen) in de achtergrond hebt staan. Probeer een bepaald standpunt aan te nemen waar je hier zo min mogelijk last van hebt. Het beste gebruik je een lange telelens om zoveel mogelijk uit beeld te houden. Een korte DOF kan daarbij ook helpen. 8, 9 en 10 zijn wat dat betreft het beste geslaagd.

Het moment van de stap-fase is belangrijk. Het zijn snelle, wendbare atleten. Daarom wil je ze ook 'soepel' over laten komen. M.u.v. 2 (en misschien ook wel 10) is dat wel gelukt denk ik.

Je richt je enorm op de hond. Op zich is dat niet zo erg (begrijpelijk zelfs), maar let er daarbij wel op dat je de handler niet benadeeld. De afgesneden hoofden op 5 en 6 zijn niet erg flatteus.

In je exif zie ik dat je de sluiterprioriteit gebruikt en daarbij rond de 1/2000-1/2500 zit. Zelf houd ik altijd 1/1000-1/1250 aan. Dat is zeker afdoende bij deze actie en het scheelt je een volle stop in je ISO. Zelf geef ik in zo'n situatie de voorkeur aan de Av-stand en houd mijn diafragma daarbij zoveel mogelijk open.

Succes :)

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Agility Dogs
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 Apr 2010 23:00 
 WWW  Profiel
@Braintag. Bedankt voor je reactie.
Ik zal zeker meer op de houding gaan letten, hoewel dit zeer lastig is met de snelheid waarmee de honden rennen. Je bent erg snel te laat. Het is zeker zo dat de houding afbreuk kan doen aan de actie die ik over probeer te brengen.

De handlers staan vaak in beeld, sluit me er bij aan dat dit stoort. Als je denkt dat honden onbetrouwbaar zijn in hun bewegingen.... ha dan moet je de baasjes eens zien. Probeer over het algemeen in te schatten welke kant het meest logische is om te lopen voor de handler. Soms is mijn logische inschattingsvermogen niet zo best :-) (of die van de handler). Ik zal me meer richten op de situaties die ik goed kan inschatten.

Voor wat betreft de scherpte..... uhh oops, ja de eerste is niet scherp en had hier niet bij moeten staan. Ben nog steeds aan het spelen met de beste manier van scherpstellen. Vandaag voornamelijk all servo geschoten. Maar mijn 50d heeft nogal moeite om de scherpstelling op te pakken en het onderwerp bij te houden. Zeker bij een onderwerp als op foto '1 leent zich meer voor handmatig scherpstellen. Vaak stel ik dan handmatig scherp op de hindernis en doe vervolgens een pas naar achter. Moet zeggen dat ik met mijn 50d (weet niet of het daar aan ligt) er vaak naast zit met all servo scherpstelling.

Jou opmerking over de crop begrijp ik. Echter op een dag met 120 honden, drie rondjes per hond, 1 tot 3 foto's per hond worden er nogal wat plaatjes geschoten op een dag. Dus probeer ik ze zoveel mogelijk kant en klaar uit de camera te krijgen. Ik zil ze ook nog eens de zelfde dag op internet hebben.

@ChrisJ. Ook bedankt voor je reactie.
Ik maak vooraf bewust de keuze hond of handler + hond. Hier duidelijk hond. Zoals Brain al aangaf moet ik hierbij allen nog zien te voorkomen dat de handler er nog op staat.

Ik gebruik idd sluitertijd voorkeur. Het lieft op 1/2500. Wellicht overdone maar ik heb het gevoel dat ik deze sluitertijden echt nodig heb om de beweging te bevriezen. zeker als de hond zich direct in mijn richting beweegt. Ik zal er nog eens wat mee expirimenteren. De reden dat ik voor sluitertijd voorkeur kies is enkel de zekerheid op bevroren beelden. Bij voorkeur ook een groot diafragma.

Ik zal over een tijdje nieuwe foto's plaatsen. Ik ga dit iig meenemen.
Bedankt.

Licht Donker  
.
Forumindex » Foto's » Sport
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 4 berichten ] 

Grijswaarden