[ 10 berichten ] 
 Titel: Drumstel
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 Nov 2015 11:09 
 Profiel
Afbeelding

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 Nov 2015 11:47 
 WWW  Profiel
Het is nogal een rommelig geheel. Je ritme (!) in de elementen in beeld leiden mij als kijker niet door de foto. Ze zitten elkaar in de weg. De achtergrond is storend.

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 Nov 2015 13:16 
 Profiel
Fokke van Saane schreef:

Het is nogal een rommelig geheel. Je ritme (!) in de elementen in beeld leiden mij als kijker niet door de foto. Ze zitten elkaar in de weg. De achtergrond is storend.

Je hebt een punt. Ik had me waarschijnlijk beter op één enkel onderdeel kunnen concentreren en dan met kleine scherptediepte de rest vaag zetten. Op de achtergrond had ik geen invloed. Die was er gewoon. Maar met kleine scherptediepte zou ik die wel kunnen hebben wegdrukken.

Licht Donker  
.
 Titel: Re: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 28 Nov 2015 17:31 
 WWW  Profiel
puttiron schreef:

Op de achtergrond had ik geen invloed. Die was er gewoon.

Toch kun je daar heel veel aan veranderen door standpunt, brandpuntsafstand of belichting. Door in te flitsen kun je de achtergrond ook bij daglicht zwart krijgen...

Maar los van dat: het blijft een zwak excuus. Als -naar jouw mening- de omstandigheden niet goed zijn om de optimale foto te maken maak je hem óf niet, of je verandert de omstandigheden zodat ze wel goed zijn. Wat je hier nu eigenlijk zegt is 'ja de foto is niet goed, maar de hond had mijn huiswerk opgegeten en de brug stond open'. Als je je foto zelf niet goed genoeg vindt publiceer je hem niet. Dat is wat ik doe. De strengste criticus op mijn werk ben ik zelf.

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 Dec 2015 16:34 
 Profiel
reinoud schreef:

puttiron schreef:

Op de achtergrond had ik geen invloed. Die was er gewoon.

Wat je hier nu eigenlijk zegt is 'ja de foto is niet goed, maar de hond had mijn huiswerk opgegeten en de brug stond open'. Als je je foto zelf niet goed genoeg vindt publiceer je hem niet. Dat is wat ik doe. De strengste criticus op mijn werk ben ik zelf.

De aardigheid is dat ik het zelf wél een mooie foto vind. Het gaat om een deel van de drumkit die ik in beeld wilde brengen en met het resultaat heb ik volledig vrede, ook met de achtergrond. Maar anderen kijken er anders naar en komen met een invalshoek waar ik eerder niet over heb nagedacht. Over de kritiek denk ik dan even na en concludeer "er zit inderdaad wat in". Iemand vindt hem rommelig. Dat mag. Ik vind het meevallen maar met verder inzoomen zou het misschien beter kunnen. En die achtergrond? Inflitsen? Dan krijg je een hoop reflectie van al dat chroom. Zou misschien best een aardig resultaat kunnen opleveren. Probeer ik een volgende keer. Als ik een flitser heb, tenminste. Misschien moet ik die maar eens aanschaffen. Ik doe nu alles met bestaand licht.

Licht Donker  
.
 Titel:
Ongelezen berichtGeplaatst: 03 Dec 2015 18:58 
Gebruikers-avatar
 WWW  Profiel
Zelfs met het bestaande licht kan je iets met de achtergrond doen... Had een zwart doek of welke kleur doek dan ook opgehangen en je achtergrondprobleem was weg.

Over de foto zelf: Ik sluit me aan bij Fokke, te rommelig en ik kan er eigenlijk niet echt een compositie in ontdekken.

Licht Donker  
.
 Titel: Re:
Ongelezen berichtGeplaatst: 04 Dec 2015 17:20 
 Profiel
passievrucht schreef:

Zelfs met het bestaande licht kan je iets met de achtergrond doen... Had een zwart doek of welke kleur doek dan ook opgehangen en je achtergrondprobleem was weg.

Over de foto zelf: Ik sluit me aan bij Fokke, te rommelig en ik kan er eigenlijk niet echt een compositie in ontdekken.

Dezelfde drumkit, een paar minuten later. Gewoon even om de situatie in context te zetten.
Afbeelding

En dezelfde avond ook nog deze:
Afbeelding

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 Dec 2015 00:33 
 WWW  Profiel
puttiron schreef:

De aardigheid is dat ik het zelf wél een mooie foto vind. Het gaat om een deel van de drumkit die ik in beeld wilde brengen en met het resultaat heb ik volledig vrede, ook met de achtergrond. Maar anderen kijken er anders naar en komen met een invalshoek waar ik eerder niet over heb nagedacht. Over de kritiek denk ik dan even na en concludeer "er zit inderdaad wat in". Iemand vindt hem rommelig. Dat mag. Ik vind het meevallen maar met verder inzoomen zou het misschien beter kunnen.

Fijn dat je de kritiek opbouwend opvat :-)
Mensen kijken inderdaad verschillend naar foto's en zien verschillende dingen. Als fotograaf concentreer je je inderdaad vaak als eerste op het onderwerp van de foto. Welk detail wil je in beeld brengen. Hoe kies je scherptediepte. Hoe krijg je separatie van de achtergrond. Maar dan is de volgende stap: hoe maak je een mooie compositie, hoe druk of rustig wil je het maken. Wil je context of alleen het detail. Moet het meteen duidelijk zijn wat het is of mogen mensen er even over moeten nadenken.
Mij leidt deze achtergrond af. Door wat meer afstand en een langere brandpuntsafstand kun je hetzelfde onderdeel in beeld brengen, maar het misschien met het hele zwarte stuk op de achtergrond. Of je zorgt zelf voor een achtergrond. Als hij onscherp is voldoet elk stukje egale stof of karton.

puttiron schreef:

En die achtergrond? Inflitsen? Dan krijg je een hoop reflectie van al dat chroom. Zou misschien best een aardig resultaat kunnen opleveren. Probeer ik een volgende keer. Als ik een flitser heb, tenminste. Misschien moet ik die maar eens aanschaffen. Ik doe nu alles met bestaand licht.

Met aanschaffen ben je er niet...
Wat je hier in feite doet is een stukje produktfotografie. En als je glimmende dingen fotografeert is het een hele kunst om zowel de highlights als de reflecties goed te beheersen.
En je kunt hele mooie kunstzinnige foto's van een detail van een drumstel fotograferen, maar dat zijn geen toevalstreffers of snelle kiekjes. Daar gaat een hoop denkwerk en voorbereiding aan vooraf, en wellicht ook een hoop in de postproduktie

Licht Donker  
.
Ongelezen berichtGeplaatst: 05 Dec 2015 13:45 
 Profiel
reinoud schreef:

Met aanschaffen ben je er niet...
Wat je hier in feite doet is een stukje produktfotografie. En als je glimmende dingen fotografeert is het een hele kunst om zowel de highlights als de reflecties goed te beheersen.
En je kunt hele mooie kunstzinnige foto's van een detail van een drumstel fotograferen, maar dat zijn geen toevalstreffers of snelle kiekjes. Daar gaat een hoop denkwerk en voorbereiding aan vooraf, en wellicht ook een hoop in de postproduktie

Ik begrijp het en je hebt gelijk. In dit specifieke geval was ik niet bewust met produktfotografie bezig. De amateurband wilde alleen wat aktiefoto's terwijl ze aan het repeteren waren. Ik moest het doen met wat er was en de band in de weg lopen wilde ik niet. Ik vond de drumkit fraai en heb voor de vuist weg snel wat geprobeerd. Maar dat weten mensen die alleen de foto zien niet. In dat verband kan ik de foto beter voor mezelf houden. Of de achtergrond photoshoppen. Hieronder heb ik me achteraf gerealiseerd dat ik beter op de drummer had kunnen focussen i.p.v. op de drumkit. Al doende leert men.

Afbeelding

Licht Donker  
.
Forumindex » Foto's » Reclame & Product
Berichten weergeven van de afgelopen:  
Reageren op dit onderwerp    [ 10 berichten ] 

Grijswaarden